בעשור השני של שנות האלפיים מהווה מענה טלפוני מתקדם ויעיל חלק בסיסי משירותיו של כל עסק, המשמש גם ככלי למינוף ולמיתוג. מלבד זאת, הציפייה של אנשים המתקשרים לחברה היא לזכות במענה מקצועי, איכותי, מהיר ומובן. על מנת להשיג את מטרה החשובה, יש לבחור במרכזיית עסקים מתקדמת וחכמה המתאימה לצרכיו הקיימים והמשתנים של העסק.
סוגי מרכזיות לעסקים והבחירה ביניהן
בשוק קיימים סוגים שונים של מרכזיות לעסקים, ביניהם מרכזייה אנלוגית, היברידית, דיגיטאלית, מרכזיות IP וענן. כל סוג של מרכזייה מיוצר על ידי מספר חברות ומוצע במספר דגמים, שהינם בעלי תכונות ייחודיות המבדילות אותם מאחרים. ההבדלים באים לידי ביטוי בטכנולוגיה שמאחורי המרכזייה, ברמת תחכומה, באופן התקנתה וכמובן גם בעלויותיה. חשוב לציין כי בחירה נכונה של מרכזייה הינה מהותית לאופן תפקוד העסק והיקף הוצאותיו השוטפות, כך שיש לבצע את הבחירה בתשומת לב ולאחר סקירת שוק מקיפה בהתאם לצרכים העסקיים. כך לדוגמא, יש לבחור מרכזייה בהתאם למספר המשתמשים ועומס השיחות הצפוי, באם היא מיועדת להחליף מרכזנית או רק לתמוך בעבודתה, בהתאם למספר סניפי העסק והצורך במספר נפרד לכל עובד, על פי רמת שירותי תחזוקת המרכזייה, ובהתחשב באפשרויות לשדרגה עם הזמן ובמידת הצורך.
מרכזיות דיגיטאליות
מרכזיות דיגיטאליות הינן מערכות המותקנות על גבי חומרה ותשתיות של קווי טלפון קוויים בבית העסק, ומאפשרות להעביר מספר שיחות טלפון במקביל על קו אחד. אלו הן מרכזיות יציבות ואמינות גם בדגמים משומשים, אשר שלטו עד לא מזמן בשוק. ואולם, הן חסרות גמישות מבחינת אפשרויות השדרוג. לדוגמא, במרכזיות אלו מספר השלוחות ואפשרות הרחבתן נקבע בהתאם לרכיבי הכרטיס הדיגיטאלי המותקן במרכזייה.
מרכזייה אנלוגית והיברידית
מרכזיות אנלוגיות הינן הסוג הוותיק ביותר המספק מענה לתקשורת הפנים והחוץ של העסק. מדובר במרכזיות פשוטות ואמינות הפועלות באמצעות חיבור למערכות טלפון קוויות. בדרך כלל מחירי מערכות אלו זולים בהשוואה למערכות מתקדמות, אך התקנתן וביצוע שינויים בהן מהווים פעולות מורכבות וסבוכות. מרכזיות היברדיות הן למעשה מרכזיות אנלוגיות עם אפשרות לחיבור אל מערכת IP, כך שהן משדרגות את המרכזייה האנלוגית הקיימת בעסק.
מרכזיית IP
מרכזיות IP לעסקים הינן מערכות חכמות, חסכוניות ומתקדמות, הפועלות באמצעות טכנולוגיה דיגיטאלית שמאפשרת לרתום את רשת האינטרנט לטובת העברת וניתוב שיחות בארץ ובחו"ל. למעשה, השיחות עוברות דרך פס הרשת של העסק. מערכות מתקדמות אלו מתאימות לכל סדר גודל וסוג של עסק, ומציעות מגוון עצום של אפשריות פעולה. כמו כן, ניתן להתאימן ספציפית לצרכיו של העסק וגם לשנותן בכל עת בעזרת ממשק פשוט. על פעולותיה הרבות של מרכזיית IP נמנות בין היתר שירותי הקלטה, חיוג ישיר לכל שלוחה, חיבור שלוחות אל מכשירי סלולארי חכמים, השארת הודעות תא קולי במייל, והעברת פקס למייל של העובד. יש לציין כי מרכזיות אלו מעניקות לעסק חסכון כלכלי משמעותי בהוצאות התקשורת החודשיות, עבור שיחות פנים וחוץ כאחד.
מרכזיות ענן
מרכזיית ענן היא למעשה מרכזיית IP לכל דבר, המתפקדת בעזרת טכנולוגיית ענן. כלומר, מלבד מכשירי קצה כמו טלפונים או פקסים אין בעסק כל חומרה. השירותים עבור מרכזיות ענן מסופקים באופן וירטואלי באמצעות שרת חיצוני, שעל גביו ממוקמת מרכזיית ה- IPודרכו מוענקים כל שירותי המרכזייה לעסק. הגישה למרכזייה דרך האינטרנט מספקת לבעליה מערכת ניהול עצמאית. מדובר בשיטה שמתאימה בדרך כלל לעסקים קטנים ובינוניים המעוניינים לחסוך במקום ובעלויות הטיפול והתחזוקה השוטפים במרכזייה, בעוד התשלום עבור שירות זה נגבה על פי השימוש בפועל ביישומי המרכזייה השונים.