כל עסק בתחומי פעילות מגוונים ובסדרי גודל משתנים, חייב להעמיד לנגד עיניו את סוגיית השירות עבור הלקוחות. תפעול מוקד שירות טלפוני, בתנאים האלה, עשוי בהחלט להפוך לחובה של ממש. הנקודה החשובה היא שכיאה למאה ה-21, ממש אין צורך בהליך מורכב של הקמת קווי תקשורת, וגם לא הכנות מרובות. תחת זאת, מילת המפתח העיקרית היא מרכזיית IP אשר פועלת בענן.
קווים לדמותה של המרכזייה
מרכזיית IP בענן היא מרכזיה לכל דבר ועניין. התפקיד שלה, בהתאם להגדרה זו, הוא לקשר בין הצדדים השונים של המתרס – לקוחות מצד אחד ואנשי השירות של העסק מן העבר השני של הקו – וכן לבצע פעולות דוגמת זיהוי יוזם השיחה ואיתור היעד שלה. אלא שעצם הכנסת הטכנולוגיה לתוך התמונה משנה את החוקים במידה ניכרת והופכת את מרכזיית ה-IP למילה האחרונה בתחום.
מרכזיה מהסוג הזה לא נמצאת באתר הלקוח, אלא מעניקה לו את השירותים השונים שלה באמצעות "ענן". בפועל, המרכזיה נמצאת על ענן פרטי המותקן באתר הלקוח, או אפשרות נפוצה הרבה יותר: ענן חיצוני, אשר הגישה אליו נעשית באמצעות האינטרנט. בדרך זו כל עסק יכול להתחבר לשירותי המרכזיה בצורה פשוטה (והרי קשה עד בלתי אפשרי למצוא כיום עסקים בישראל שאינם מבוססים על אינטרנט ורשת מחשבים). הדבר הופך את תהליך ההצטיידות במרכזיה למהיר ונוח הרבה יותר, כאשר גם ההטמעה שלה נחשבת לפשוטה פי כמה.
מרכזיות IP בענן מתאימות בשורה ארוכה של מצבים, כאשר כל עסק או ארגון יכול לבחור ולהצטייד בהן ובכך לשפר את ההתנהלות שלו אל מול הלקוחות. זאת ועוד, העובדה שהמרכזייה מבטלת את הפערים הגיאוגרפיים, פשוטו כמשמעו, הופכת אותה לאידיאלית גם בארגונים הכוללים מספר סניפים הפועלים במקביל, אפילו אם אלה מרוחקים אחד מהשני.
רשימה ארוכה של מעלות
כבר מעצם ההגדרה הראשונית של מרכזיית IP בענן, ניתן ללמוד על מספר מעלות שהיא מגלמת בתוכה. אליהן ניתן להוסיף גם את ההיבט הכלכלי, והוא שמרכזיה מהסוג הזה נחשבת לחסכונית מאד מבחינה כלכלית. אין המדובר הוא רק על החיסכון המושג באמצעות ההימנעות מההתקנה המורכבת ומהכנת התשתיות, אלא גם על כזה שמתקבל במהלך השימוש עצמו: העלויות נגבות אך ורק על פי השימוש שנעשה במרכזיה בפועל, ומכאן מובטחת הימנעות מהוצאות כספיות מיותרות. על פי ההערכות, מרכזיית IP בענן מאפשרת לחסוך כ-30-40% בעלויות התפעול של היבט זה בעסק, אחוזים שמתורגמים לסכומי כסף נכבדים מדי שנה.
מרכזיית IP מבוססת ענן לוקחת את התחום מספר צעדים נוספים קדימה, וזאת עקב העובדה שהיא כוללת את מיטב החידושים הטכנולוגיים. מעבר לאפשרות המתקדמות של העברת הקול באמצעות האינטרנט, כוללות המרכזיות יישומים חשובים ומגוונים: קווי PRI, יכולות ניתוב מרשימות, אינטגרציה מלאה עם מערכות המחשוב של העסק ועוד. מעלה משמעותית אחרת של המרכזיות נוגעת לגמישות המרשימה שלהן, שעה שהעסק יכול, בצורה פשוטה, להתאים את מאפייני המרכזיה לצרכיו, להוסיף או לשנות שלוחות בתוכה וכיוצא בזה.